Skogsberg.org - Vilse i skogen

Artikel höger

2007-07-29 22:22

Semester i södra Sverige 22-26 juli

Vovvarna och kissarna fick flytta ut till Mamma på landet och sen drog Bobbe och jag iväg mot Kalmar, Öland och så småningom Falkenberg och Ullared. Ett äkta svenskt sommarväder (skit) fick vi den äran att uppleva.

Söndag 22/7

Måndag 23/7

Tisdag 24/7

Onsdag 25/7

Torsdag 26/7

Reste till Kalmar. Åkte via Pjäkebo. Stannade och lunchade i Västervik. Fortsatte genom bland annat Timmernabben där vi stannade till och köpte keramik. Lyckades åka fel i Kalmar och kom upp på Ölandsbron, Bobbe blev arg och slängde kartböcker omkring sig. Hittade boende på vandrarhemmet. Letade biograf och shoppade lite, sen en lugn kväll. Ösregnade och stormvarning.

Dag 2
Kalmardag. Började med att checka ut och sedan gå på Länsmuseum. Var på guidning om regalskeppet Kronan. Kikade sedan på Kalmarslott och på guidningen där var vi den i särklass största gruppen de haft under hela sommaren. Pissväder. Lunchade (äckel panpizza) på stan och checkade sedan in på Scandic istället. Planerade att se Harry Potter vid 18 och sedan gotta oss i poolen och restaurangen på hotellet, men det bidde inte så eftersom biljetterna var slut till 18-visningen. Köpte till 21 istället och roade oss på stan. Åt även en supergod middag på stan. Ullared.

Dag 3
Checkade ut från Scandic och åkte över till Öland (igen). Åkte norrut på minimala kustvägar. Lunchade i Borgholm. Massa folk på Solliden. Åkte vidare norrut längs Ölands västkust. Kikade in i Långe Erik. Åkte söderut igen och passerade tvärs över Alvaret. Bodde på ett urmysigt pensionat där vi också åt grillbuffé på kvällen.

Dag 4
Lämnade Öland och bestämde oss för att ta oss direkt till Västkusten. Kände inte för att bekosta ytterligare nätter på att bara åka bil i skitväder. Åkte utefter kusten ner i Blekinge och stannade till i Torshamn. Lunchade i Karlshamn och åkte vidare mot Halmstad via Örkelljunga. Nya 120-motorväg. Hittade vidare till Falkenberg där vi hittade ett dyrt hotellrum som var det enda som fanns ledigt. Personalen förklarade att inget annat fanns att uppbringa på närmare håll än Malmö. Vi åkte iväg och kollade läget lite, men kom fram till att vi tog rummet i allafall. Och jösses, det var en hel lägenhet! Härligt boende!

Dag 5
Gick upp aptidigt och åt frukost samt checkade ut. Åkte till Ullared och var där från det att de öppnade. Härligt ställe att bränna pengarna på. Åkte därifrån vid 15-tiden och var hemma strax efter 18. Mamma kom och lämnade hundarna på kvällen.